Inzerce

Nespavost

aktualizováno 4. dubna 2007, MUDr. Martin Anders PhD.   |   přečteno: 195247x

Bez dostatečného spánku jsou porušené naše schopnosti přizpůsobovat se a hůře zvládáme i běžné denní starosti a situace.

Shrnutí zásad spánkové hygieny:

  1. Zamezení nevhodného ležení v lůžku v bdělém stavu. Ke spánku se ukládáme, až když nastoupí ospalost. Zkrácení nebo změna času v loži může také přinést pozitivní efekt (po probuzení ihned opustit lůžko).
  2. V případě, že se nám po ulehnutí přestane chtít spát, měli bychom vstát a věnovat se nějaké činnosti a znovu ulehnout.
  3. Lože používáme jen pro spánek a při sexuálních aktivitách.
  4. Ze svého života odstraníme látky zhoršující spánek (alkohol, kofein a nikotin).
  5. Zvýšenou pohybovou aktivitu (aerobik, posilovna a jiná tělesná cvičení) si plánujeme na dobu nejpozději časného odpoledne. Odstup těchto aktivit od předpokládané doby usnutí by měl činit 5-6 hodin.
  6. Zvýšené psychické napětí odstraňujeme vyčerpáním energie – přiměřenou fyzickou aktivitou během dne (pravidelné ranní a odpolední cvičení). K tomuto účelu může některým stačit procházka rychlou chůzí, jiní potřebují tělesná cvičení nebo námahu. Způsoby jsou individuální, ale je vhodné si nějaký osvědčený najít. Uvolněním většího množství energie uvolníme agresivitu a často se nám podaří zvládnout i počínající úzkost.
  7. Mezi osvědčené způsoby patří teplá lázeň, která by měla předcházet spánku 2-3 hodiny. Dále je známa stará zkušenost s přiložením teplého obkladu na břicho (termofor, Priessnitzův zábal). Lze absolvovat i lázeň a zdraví jedinci mohou zkusit i saunu. Na tyto způsoby přípravy ke spánku příznivě reagují zejména ti lidé, kteří často trpí pocitem chladu.
  8. Chceme-li se zbavit nespavosti měli bychom případně provést změny životosprávy, naučit se zvládat stres, změnit nevhodnou pracovní dobu a omezit zvýšenou pracovní zátěž (opuštění druhého zaměstnání).
  9. Před spánkem neřešme problémy. Dobré je vyhradit si na řešení problémů čas odpoledne. Nenecháváme, aby se nám kupily problémy, které řešit lze (docházelo by tak k jejich hromadění a ke zvýraznění obtíží).
  10. Provedeme úpravy prostředí, ve kterém spíme. Mimo jiné například odstraníme tikající hodiny a nadbytečné elektronické přístroje z ložnice.
  11. Provedeme nácvik relaxace či autogenního tréninku. Eventuálně můžeme přistoupit k ovlivnění spánku dalšími metodami jako je hypnóza či meditace.

komerční sdělení 2019_Magniflex_MDC1_Polstare_Banner_OrdinaceCZ.jpg
Inzerce
loading...
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Diskuse k článku
Václav Gerla2 poděkování

Asi záleží na povaze onemocnění, ale pokud jsou problémy způsobené psychickým problémem, mohly by pomoci různé meditační a relaxační techniky. Zkuste si pročíst stránky: http://zivotni-energie.cz/

Reagovatpoděkovatnahlásit

30. března 2007, 02:33:53

Vladimír Pikora

V tomto ohledu bych doporučil třeba i speciální hudbu pro podporu spánku. Na nespavost.com je toho dost... VP

Reagovatpoděkovatnahlásit

13. března 2009, 13:13:18

harobed3 poděkování

Nespím už půl roku. Trpím revmatoidní artritidou. Říkám to lékaři, ale přejde to bez povšimnutí. Hubnu. Za 1/2 roku 18 kg. Čert vem kila, ale nervy mám jen jen rupnout. Na doatz lékaře - léčba dlouhidobé bolesti- to enní nutné a nebo kydž chete tak si to zaplaťe - doporučení nedá. Už jsem zoufalá. Kdemohu hledt pomoc::: děkuji

Reagovatpoděkovatnahlásit

3. října 2008, 12:50:43


Celkový počet příspěvků v diskusi: 22. Vstoupit do diskuse.
Přidat nový komentář
 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
Partner rubriky Spánek - poruchy
Partner rubriky Spánek - poruchy
Nové články emailem
Inzerce
Chcete zdravě spát?
Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroomech Magniflex nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.

banner_voucher_sleva_magniflex
Anketa
Máte problémy se spánkem?
Zatím hlasovalo 276 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Michal (Rivotril) 19. dubna 2019, 06:37:38

    Nevím ja v Tvé kůži něco na spaní beru, takže Kventiapin beru ale v nějaké rozumné… Diskutovat

  • K (Rivotril) 19. dubna 2019, 11:12:00

    Michal a ty ked si znizil kvent na polovicu uspi ta to normalne? V pohode zaspis? Len ta kratsie… Diskutovat

  • K (Rivotril) 19. dubna 2019, 12:14:32

    Michal pre mna 50mg nema ziadny vyznam kedze ma to ani neomraci a nie to este uspat. Zaujimave je… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.