Inzerce

Tentokrát zhubnete: bez hladu

29. ledna 2011, Renata Vyšínová   |   přečteno: 7684x

Nemusíte skučet hlady ani se krmit jen nízkotučným jogurtem. I během diety se můžete slušně najíst, jen když dáte pozor na glykemický index potravin. Odhalí vám totiž velmi zajímavé věci – například to, že po vařené mrkvi můžete tloustnout stejně jako po bagetě.

foto: shutterstock.com

Možná si pamatujete, že mezi dietu a zákaz jíst tuky se dávalo léta rovnítko. Ovšem za vaše tukové polštářky mohou i sacharidy. A to významně. I proto je zapotřebí hlídat glykemicky index potravin. Proč? "Poté, co se sacharidy dostanou do našeho trávicího ústrojí, rozloží se a vstřebávají do krve. Odtud se za pomoci hormonu inzulín dostávají do buněk. Podle toho, jaký má potravina glykemický index, jsme schopni říct, o kolik zvedne glykemii v krvi a kolik na její zpracování musí tělo vyplavit inzulínu. Čím víc ho je, tím víc tuku se pak může uložit v našem těle," říká nutriční terapeutka Věra Boháčová. "Pro zdraví u hubnutí potřebujeme, aby bylo vyplavování inzulínu pomalé a postupné, takže bychom měli vyhledávat potraviny s menším glykemickým indexem. I díky nim budeme pociťovat hlad daleko později," upřesňuje Věra Boháčová.

Glykemický index (GI) nemá nic společného s kaloriemi nebo jouly. Pokud budou dva lidé jíst stejně energeticky vydatné jídlo, může jeden z nich hubnout a druhý přibírat – právě podle toho, zda přijímají potraviny s vysokým nebo nízkým GI.

Zajímavé také je, že hodnotu glykemického indexu je možné ovlivnit i zpracováním potravy či přidáním některých ingrediencí k dané potravině. "Například chléb s margarínem má nižší glykemický index než chléb samotný. Pečivo, koblihy, hamburgery, pizza a koblihy mají vysoký GI, takže po nich nastupuje velmi rychle opět pocit hladu," vysvětluje nutriční terapeutka. Glykemický index snižuje přítomnost vlákniny, kyselost, minimální tepelné opracování, přídavek tuků a bílkovin.

U vláknina je dobré se chvíli zastavit. Čím víc jí bude vaše strava obsahovat, tím méně sacharidů je dostane do krve – a tím pozvolněji. Kromě toho, že vláknina způsobuje pocit zasycení, takže toho sníte daleko méně, má i tyto blahodárné účinky na snižování GI konzumovaného jídla.

Zajímá vás, jaký glykemický mají vaše oblíbené potraviny? Najdete ho zde.

Připraveno ve spolupráci s Fórem zdravé výživy

Soutěžili jste a čekáte, zda jste vyhráli 500 Kč na Nákup v Albertu? Seznam výherců najdete zde.

autor: Renata Vyšínová , ordinace.cz

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Milan (ProctoClinic a zkušenosti s ní) 25. července 2017, 18:10:30

    Byl jsem na operaci v nemocnici Na Františku (nebo tak nějak) a již nikdy, to radši dám… Diskutovat

  • Marek (Metličkové žilky na nohou) 27. července 2017, 15:18:00

    Nemáte někdo zkušenost s krémem Remescar? díky Diskutovat

  • Daniel (Akné) 28. července 2017, 11:34:27

    bylinky jsou vhodné, sám mohu doporučit! Ale jde často i o jiné věci, o kterých se… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.