Inzerce

Předsevzetí 2012: zhubnu

2. ledna 2012, Renata Vyšínová   |   přečteno: 4223x

Lidé s nadváhou mají vyšší riziko, že budou mít rakovinu, aterosklerózu, že onemocní cukrovkou 2. typu. Hrozí jim i problémy s klouby a pohybovým aparátem. Zdravotních komplikací, které obezitu provází, je samozřejmě víc. Možná jsou důvodem, proč jste si dali předsevzetí, že budete držet dietu. Pomůžeme vám s tím, abyste opravdu zhubli.

foto: shutterstock.com

Rozhodli jsme se, že vám tentokrát pomůžeme s předsevzetími, která zlepší vaše zdraví: hubnutí, konec kouření, pravidelný pohyb a zdravá strava. Věnujeme vašim předsevzetím celý leden a pokusíme se vždy shromáždit názory, rady a tipy odborníků, kteří mají s danou problematikou zkušenosti.

Týden první: hubnutí

Mezi lidmi panuje mnoho mýtů o hubnutí. „Většina jich je založena na tom, že lidé chtějí hubnout co nejméně pracně. Sklouzávají pak k dietám a způsobům hubnutí, které nejsou dlouhodobě „udržitelné“ a pokud zhubnou, pak rychle kilogramy nabírají zpět,“ říká Iva Málková ze sdružení STOB. Upozorníme vás tedy na nejčastější chyby, které začínající dietáři dělají. Pokud se jim vyhnete, pak máte větší šanci letos opravdu zhubnout.

Hladovění a půst

Ve snaze dokázat, že to se svým předsevzetím myslíme vážně, vrhneme se mnohdy do diety příliš razantně. „Pro někoho je po určitou dobu snazší nejíst vůbec, než se průběžně kontrolovat a muset myslet na tvorbu jídelníčku. Úbytek váhy může být sice rychlý, ale jde většinou spíš o odvodnění a vyprázdnění střev. Po vícedenním hladovění vymizí dokonce i pocit hladu. Metoda hladovění vás ale nenaučí změnit nevhodné jídelní návyky, což je nezbytné pro udržení váhového úbytku. O zdravotních rizicích takového způsobu hubnutí snad není třeba ani hovořit. Je jasné, že v momentě, kdy začnete opět jíst, vrátíte se ke své původní váze,“ připomíná Iva Málková.

Proč byste neměli mít hlad? To zjistíte v těchto článcích:

Tentokrát zhubnete: bez hladu

Netloustněte z hladu, zhubněte jídlem

Chcete zhubnout? Začněte jíst

Poslední jídlo v pět večer

Další častou volbou je vynechání večeře. Poslední jídlo byste podle této teorie měli sníst v pět hodin. Jde to proti přesvědčení, že člověk by měl jíst pravidelně v malých dávkách během celého dne. „Menší porce častěji denně udržují relativně stabilní glykémii, a tím jsou prevencí „vlčího“ hladu, který vede k jídelním excesům tj.  zejména k přejídání ve večerních hodinách.

Pokud někdo jí opravdu vyváženou stravu, kdy je vyrovnaná glykémie, lze tolerovat, že bude jíst jen třikrát denně. Je však třeba nutné dodržovat pravidelné odstupy mezi jednotlivými pokrmy. Pokud lidé jí méněkrát než 3x denně, tělo má tendenci více energii ukládat na horší časy,“ varuje Iva Málková.

Lepší metodou než večeři vynechat zcela, je zmenšit ji, vybrat si lehčí variantu a vynechat pojídání kalorických pochutin u televize. Večeře je nutná hlavně v případě, že chodíte později spát. „Striktní zákazy nejsou pro obézní dobré. Mají slabší vůli, a pokud je poruší, raději vzdají celou snahu zhubnout,“ upozorňuje Iva Málková.

Výměna bílého pečiva za celozrnné

Mnoho lidí si stále myslí, že budou hubnout, pokud nahradí bílé pečivo celozrnným. „Celozrnné pečivo by nemělo v jídelníčku chybět a určitě by mělo převažovat nad pečivem světlým, protože obsahuje více vlákniny a minerálních látek, ale obsahuje stejně energie jako pečivo bílé. Celozrnné pečivo se také většinou prodává ve vyšší gramáži, proto kus celozrnného rohlíku může dodat i více energie než rohlík obyčejný,“ říká Iva Málková ze sdružení STOB.

Pozor také na müsli, cereální sušenky a "dia" výrobky. „Všechny tyto potraviny vnímá většina lidí jako zdravé a dietní. Některé s vlákninou jsou vhodnější než jiné sladkosti, ale s množstvím bychom to rozhodně přehánět neměli. Müsli tyčinky obsahují na 100 g přibližně kolem 1500 kJ. Díky malé gramáži (25 -30 g) dodají do těla kolem 500-700kJ na kus,“ připomíná Iva Málková.

Až budete hledat v obchodě dietní potraviny, nepleťte si je s „dia“ výrobky, tedy potravinami pro nemocné s cukrovkou. „Potraviny bez cukru jsme zvyklí označovat jako „dia“, ale to rozhodně neznamená dietní z hlediska hubnutí. Zejména „dia“ sladkosti jsou mnohdy kaloričtější než jejich nediabetická varianta. Řepný cukr je v nich nahrazen jinými živinami a často obsahují o trochu víc tuku,“ varuje Iva Málková. Podobně je to i s potravinami označenými light, které jsou sice dietnější, ale lidé jich pak snědí daleko víc.

Ve středu si přečtete: Pomůže vám pilulka opravdu zhubnout?

autor: Renata Vyšínová , ordinace.cz

Inzerce
Celý seriál
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Nové články emailem
Anketa
Měl by stát a zdravotní pojišťovny podle vás více přispívat na léčbu celiakie?
Zatím hlasovalo 71 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Betka (odstranění pocení laserem) 24. května 2017, 13:47:21

    Eleanoro, já si to myslím taky, proto jsem i na nich byla. Zabraly suprove a po pocení ani… Diskutovat

  • efka (Projímadle) 21. května 2017, 09:24:07

    mnohokrát děkuji za info Diskutovat

  • Petr (Frigidita) 25. května 2017, 09:37:49

    ahoj, frigidita se neda zjistit jen tak z jedne vety. Existuje mnoho vlivu, ktere na tvoje libido… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.